Fundacja Pomocy Dzieciom w Żywcu - Witamina D

Witamina D PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 09 listopada 2015 00:00

witamina dWyniki badań z ostatnich lat dowodzą ogromny wpływ witaminy D na organizm człowieka na wszystkich etapach jego życia. Do niedawna niedobory witaminy D łączono najczęściej z ryzykiem rozwoju krzywicy u dzieci.

   Obecnie obniżone poziomy witaminy D postrzega się jako ważny dodatkowy czynnik ryzyka wielu chorób cywilizacyjnych takich jak choroby nowotworowe, choroba sercowo-naczyniowa, nadciśnienie tętnicze, schorzenia autoimmunologiczne, choroby i zaburzenia metaboliczne, choroby infekcyjne wynikające z obniżonej odporności oraz wiele zaburzeń neuropsychiatrycznych.
   Witamina D to związek chemiczny steroidowy, pochodna cholesterolu.
Prawie 90% witaminy D - jej odmiana -D3 - cholekalcyferol w organizmie jest syntetyzowane w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego ultrafioletu. Cholekalcyferol dostarczamy do organizmu również z pokarmem gdyż bogate w niego są tłuste ryby morskie, żółtka jaj , mleko i sery. Inna postać witaminy czyli D2 - ergokalcyferol występuje w roślinach i grzybach. Niestety aby dostarczyć odpowiednią dzienna dawkę witaminy D do organizmu z pożywieniem należało by zjadać codziennie ogromne ilości wymienionych powyżej produktów co w praktyce jest nierealne. Z kolei W Europie Środkowej w okresie od października do marca nie ma również odpowiednich warunków słonecznych do powstawania wystarczającej ilości witaminy D poprzez syntezę skórną. Jedynie w okresie od kwietnia do września panują w naszej szerokości geograficznej odpowiednie warunki aby zaopatrzyć nasz organizm w odpowiednia dawkę witaminy D. Aby tego dokonać każdy z nas powinien codziennie eksponować przez 15 minut, między godziną 10.00 a 15.00, minimum 18% powierzchni ciała (przedramiona i podudzia). W związku z powyższym jak dowodzi szereg badań naukowych zarówno wśród dzieci jak i dorosłych występują niedobory witaminy D niestety u większości badanych osób.

Szczególnie narażone na niedobór witaminy D są osoby:

  • które prowadzą siedzący tryb życia i rzadko przebywają na słońcu,
  • powyżej 65 roku życia (ze względu na zmniejszoną syntezę witaminy D w skórze),
  • z przewlekłymi chorobami przewodu pokarmowego lub nerek,
  • z zaburzeniami gospodarki wapniowo-fosforanowej,
  • z nadczynnością przytarczyc,
  • przyjmujące przewlekle: glikokortykosteroidy, leki przeciwdrgawkowe, ketokonazol, 
  • z zespołami złego wchłaniania (celiakia, choroby zapalne jelit, mukowiscydoza),
  • stosujące diety eliminacyjne , odchudzające się , weganie,
  • z niewydolnością wątroby,
  • chore na nowotwory złośliwe,
  • z chorobami sercowo-naczyniowymi, szczególnie z nadciśnieniem tętniczym,
  • z chorobami autoimmunologicznymi (stwardnienie rozsiane, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów, zapalenie skórno-mięśniowe, toczeń rumieniowaty układowy),
  • z otyłością (nadmiar tkanki tłuszczowej kumuluje witaminę D).

    Witamina D odgrywa bardzo ważną funkcję w zachowaniu prawidłowego stanu zdrowia i bierze udział w wielu procesach życiowych.
Jednoznacznie udowodnione jest naukowo, iż witamina D przede wszystkim jest niezbędna dla utrzymania prawidłowej równowagi wapniowo-fosforanowej oraz wywiera korzystny wpływ na metabolizm tkanki kostnej.
Wpływa również na utrzymanie zdrowych kości i zębów.
   Zbyt niski poziom witaminy D we krwi jest przyczyną słabego i niedostatecznego wchłaniania wapnia i fosforu w jelitach z pożywienia. Organizm aby utrzymać prawidłowy poziom tych pierwiastków uruchamia mechanizmy zastępcze, które skutkują "uwalnianiem" (demineralizacją) wapnia z kości. To prowadzi do rozwinięcia się osteoporozy , osteomalacji , czy osteopenii , które znacznie zwiększają ryzyko złamań .U dzieci w okresie wzrostu niedobór witaminy D i związana z tym niedostateczna mineralizacja prowadzą do zniekształcenia kośćca, czyli do krzywicy. Uzupełnianie witaminy D do poziomu optymalnego znacznie redukuje ryzyko wystąpienia tych chorób a dodatkowo u dzieci cierpiących na tzw. bóle wzrostowe zauważono znaczne ich zmniejszenie.
   Inną udowodnioną ważną rolę witamina D pełni w funkcjonowaniu mięśni, ponieważ w mięśniach znajduje się jej receptor który, odpowiada za siłę mięśni i ich masę. Ponadto witamina D i wapń odgrywają ważną rolę w skurczach mięśni, w tym mięśnia sercowego. Ostatnie doniesienia naukowe mówią o poprawie napięcia i siły mięśniowej i wydolności fizycznej u osób otrzymujących witaminę D w celu podniesienia jej poziomu we krwi do wartości optymalnych.
   Witamina D istotnie wpływa również na układ odpornościowy, ponieważ bierze udział w rozwoju i różnicowaniu się immunoglobulin ? komórek należących do układu odpornościowego. W związku z tym ma duży związek ze skłonnością do infekcji, alergii , astmy czy poważnymi chorobami na tle autoagresji (reakcji immunologicznej przeciwko własnym tkankom), takimi jak stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, itp. Istnieją badania potwierdzające zmniejszenie objawów w atopowym zapaleniu skóry , czy zmniejszenie nasilenia i częstotliwości duszności u osób chorujących na astmę po uzupełnieniu niedoborów witaminy D u chorych.
  Są również badania, które udowadniają że szczególnie niski poziom witaminy we krwi towarzyszy niektórym schorzeniom takim jak : choroby sercowo naczyniowe , cukrzyca, nowotwory w szczególności rak piersi , prostaty i odbytu. Okazało się również, że wrodzona skłonność do niedoboru witaminy D koreluje z większym ryzykiem zachorowania na SM. Według niektórych naukowców deficyt witaminy D prowadzi do zmian neurodegeneracyjnych mózgu takich jak obniżenie funkcji poznawczych czy demencja. Również u chorych na depresję zauważono znacznie częściej poziomy większego niedoboru niż w porównawczych grupach zdrowych osób. Niestety w tych grupach schorzeń nie ma jeszcze jasności czy to one są przyczyną obniżonego poziomu witaminy D , czy długotrwały wieloletni obniżony poziom witaminy jest jedną z przyczyn ich powstania. To wymaga bardzo długiego okresu badań i obserwacji.
Bezdyskusyjną jednak kwestią jest, iż każdy powinien dbać o to , by poziom witaminy D we krwi w jego organizmie nigdy nie obniżał się poniżej poziomu optymalnego.

Jaki powinien być prawidłowy poziom Witaminy D ?
Poniżej przedstawiono aktualne kryteria diagnostyczne zaopatrzenia w witaminę D dla osób dorosłych


Stężenie witaminy D Diagnoza, zalecenia


<20 ng/ml Znaczny deficyt witaminy D, który powinien być leczony farmakologicznie
20 - 30 ng/ml Stężenie suboptymalne, należy zwiększyć dobową dawkę witaminy D w diecie i włączyć jej suplementację
30 - 50 ng/ml Stężenie optymalne należy stosować dawki profilaktyczne wit.D w okresach od września do kwietnia
50 - 100 ng/ml Duże zaopatrzenie w witaminę D; nie jest konieczne przyjmowanie witaminy D
>100 ng/ml Nadmiar witaminy D , osoby przyjmujące witaminę w suplementach powinny ją zdecydowanie odstawić
>200 ng/ml Stężenie toksyczne, pacjenci mogą wymagać interwencji medycznych

Według standardów z 2009 roku zalecane - optymalne stężenie witaminy D w surowicy u dzieci powinno wynosić 20 - 60 ng/ml.

Jak zapobiegać niedoborowi witaminy D w naszym organizmie:

Po pierwsze DIETA.
Bogate naturalne źródło witaminy D stanowią tłuste ryby(najwięcej Wit.D ma węgorz , sledź w oleju i marynowany , łosoś), tran, wątroba i podroby , mleko , jogurt , sery, oraz żółtko jaja . Podczas smażenia ryb zmniejsza się w nich ilość witaminy D o około połowę, natomiast pieczenie nie wpływa na jej zawartość.

Po drugie SŁOŃCE.
W okresach od maja do września wystarczająca dawka to przebywanie przez 15 min. na słońcu w godz. 10-15 z odsłoniętymi rękoma i nogami (18 % powierzchni ciała).

Po trzecie SUPLEMENTACJA.
Aktualnie osobom, u których występuje prawidłowy optymalny poziom witaminy mieszkających w Polsce zaleca się przyjmowanie dawek profilaktycznych witaminy w miesiącach od września do końca marca-kwietnia.

Dzieciom w wieku od 1 do 18 lat zaleca się 600 ? 1000 IU witaminy D dziennie.
Dorośli powinni przyjmować z pokarmem i suplementami 800-1000 IU witaminy. Osoby starsze powyżej 65 r.ż powinny witaminę D przyjmować cały rok.
Dawka dla Kobiet ciężarnych to 800-1000 IU od II trymestru ciąży o ile nie jest zapewniona odpowiednia podaż w pokarmach lub synteza skórna.
Osoby posiadające niższy poziom witaminy D (tzw witamina 25 (OH) D) we krwi niż optymalny tj. dorośli poniżej 30 ng/ml a dzieci poniżej 20 ng/ml powinny przyjmować dawki lecznicze ustalane indywidualnie przez lekarza.

UWAGA
Witaminę D można również przedawkować zwłaszcza wtedy gdy bez konsultacji z lekarzem przyjmujemy miesiącami na własną rękę różne preparaty wielowitaminowe, witaminę D lub tran nie kontrolując poziomu 25(OH)D we krwi. Należy dokładnie przeanalizować skład suplementów branych na własną rękę bo zdarza się , że witamina D zawarta jest w kilku zażywanych jednocześnie preparatach.

Lek.med Renata Błecha

 

witamina d

   

Poprawiony: wtorek, 10 listopada 2015 12:16
 
Polecane adresy:
www.bonimed.pl
Firma, która powołała w 1998r. Fundację Pomocy Dzieciom w Żywcu.
www.pity.pl
16 edycja programu PITy.... Rozlicz z nami podatek i przekaż 1% na dobry cel.
www.pozytek.gov.pl
Jednostka odpowiedzialna za wdrożenia i promocje rozwiązań przyjętych w ustawie o działalności pożytku publicznego.
www.ngo.pl
Portal dla organizacji oraz osób zainteresowanych życiem społecznym. Wiadomości, ogłoszenia, praca, wolontariat, fundusze.